A Te, és kerékpárod biztonságáért

Lassan mindenki visszatér a jó megérdemelt szabadságáról, újraindul a munka és az iskolakezdés is igen közel van. Reméljük, idén még többen választjátok munkába, iskolába járáshoz a kerékpárt, és egyre többen szállítjátok bölcsibe/oviba bringával a gyerekeket. Az elmúlt másfél évtizedben tizenötszörösére nőtt a kerékpárhasználók száma itthon, nem véletlenül. Ha kerékpárral közlekedsz megspórolod a bérlet vagy az üzemanyag árát, egészségesebb és fittebb leszel, mindezt pedig környezetbarát módon teszed.

Tehát bringára fel!

Cikksorozatunkkal segíteni szeretnénk, hogy a kerékpáros közlekedés igazán biztonságos, kényelmes és élvezetes legyen számotokra. Elsőként a biztonság témakörét járjuk körül az alábbiakban:

130816 bizti 1

1. Biztonságos kerékpár kezelés
A legfontosabb, hogy tökéletesen tud kezelni a bringádat, akár vészhelyzetben is. Ezt elsősorban sok gyakorlással és tapasztalt bringások segítségével sajátíthatod el. A kezdők először kevésbé forgalmas helyeken teszteljék a tudásukat, és csak megfelelő gyakorlat birtokában hódítsák meg a zsúfoltabb utakat. Nem elég, ha valaki tud két keréken tekerni,  biztonsággal kerékpározni ennél kicsit összetettebb – de igen élvezetes -  feladat.

2. A közlekedési szabályok ismerete
A közlekedésben minden résztvevőnek ismernie kell a szabályokat, és be is kell tartania azokat. Gyermekeink biztonsága érdekében, koruknak megfelelően fokozatosan meg kell ismertetni őket ezekkel a szabályokkal. Addig ne engedd az úton biciklizni, amíg nem sajátította el őket!
Néhány fontos alapelv:
  • Közlekedjünk a menetiránynak megfelelő sávon, jobbra tartva. Az egyirányú utcába még kerékpárral is tilos ellenkező irányból behajtani, kivéve, ha ezt külön tábla engedélyezi!
  • Mindig tartsunk legalább 1 méter oldaltávolságot a járdaszegélytől, hogy legyen helyünk az úthibák, csatornafedelek kikerülésére!
  • A KRESZ csak abban az esetben engedi a járdán való kerékpározást, ha az út kerékpáros közlekedésre alkalmatlan vagy tilos rajta biciklizni. Kivétel ez alól a 12. évnél fiatalabb gyerek, mivel ő főútvonalon még nem kerékpározhat, így a párhuzamos járdán haladhat, legfeljebb 10 km/h sebességgel.
  • Kanyarban tartsunk a jobb oldali vonalhoz és vigyázzunk, hogy a belső oldalon lévő pedál nehogy a földhöz/járdaszegélyhez érjen, mert felbukhatunk!
  • Mindig nézzünk körül, amikor útkereszteződéshez érünk! Álljunk meg a stoptábláknál, elsőbbségadás kötelező táblánál, a jelzőlámpa piros jelzésénél és soha ne higgyük azt, hogy az útkereszteződésben lévő autó sofőrje úgyis meglát!
  • Győződjünk meg róla, hogy meg fogják adni az elsőbbséget, akkor is ha jár nekünk!
  • Parkoló autók mellett mindig tartsunk ajtónyitásnyi (1,2–1,5 m) oldaltávolságot, hogy a figyelmetlenül kinyitott ajtókat ki tudjuk kerülni!
  • Piros lámpánál soha ne álljunk meg jobbra indexelő autó mellett, jobb oldalon a holttérben!
  • A követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az előttünk haladó jármű hirtelen fékezése esetén is meg tudjunk állni. Fontos tudni, hogy a gépjárművek fékjei általában jobbak mint a kerékpároké. Így autók után nagyobb követési távolságot kell tartani, mint egy kerékpár után
  • A közlekedésben való részvételez megfelelő egyensúly, jó állapotban lévő kerekek, szabályos kézjelzés, megfelelő láthatóság és tökéletes fék szükséges.

130816 bizti 2

3. Biztonsági felszerelések használata
A következő felszerelésekre lesz szükséged (ezek egy része a KRESZ által kötelező elem, másik része csak erősen ajánlott – de nem véletlenül!)
  • megbízható,  két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezet
  • csengő („hangjelző berendezés” ?)  (link)
  • legalább egy első (fehér vagy sárga) és egy hátsó (piros) lámpa (link) (link)
  • hátul egy vagy két, elöl legalább egy fényvisszaverő (küllőprizma)
  • továbbá este, szürkületben, rossz látási viszonyok között –lakott területen kívül - fényvisszaverő ruházat (link)
  • gondosan kiválasztott fejvédő (link) (link)
  • megfelelő cipő (link) (link)
  • kerékpáros kesztyű (link) (link)
  • amennyiben gyereket is szállítasz: CE szabványnak megfelelő, biztonságos gyermekülés (link)

130816 bizti 3

A KERÉKPÁROD biztonságáért:
Hasznos tippek a bringa tolvajok ellen:
Először is mindig lakatoljuk le a bringánkat! Lehetőség szerint ne hagyjunk rajta táskát, illetve egyéb értéket, mely könnyen leszedhető! Ezeket akkor is tartsuk be, ha csak 5 percre ugrunk be valahová! Sokszor az alkalom szüli a tolvajt, de a legtöbbjük valamilyen erővágóval indul vadászatra és elsősorban azokat a bicikliket keresi, amiket csak egy egyszerű, olcsó lakattal zártak le. Ezeket pár másodperc alatt átvágja és utána bottal üthetjük a bringánk nyomát. Ha meg akarjuk védeni a kerékpárunkat, akkor nagyobb biztonsági minősítéssel ellátott lakatot tegyünk rá – ezek ára még mindig a töredéke a bringa értékének, érdemes tehát beruházni egy megbízható darabra.
Figyeljünk oda arra is, hogy mihez kötjük oda a biciklit! Lehet, hogy a lakatunk erős, de ha könnyen átvágható a korhadt kerítés vagy kiszedhető az oszlop, ami köré odaerősítettük a bringát, akkor hiába költöttünk a drágább lakatra. Egyre több iskolában, munkahelyen van kerékpártároló, minden esetben oda helyezd a bringádat és gondoskodj róla, hogy le legyen lakatolva!

Ha mégis megtörténik a baj, hasznos lehet, ha vásárláskor felírjuk a bringa vázszámát – amennyiben megkerülne a kerékpár, ezzel könnyű lesz beazonosítani.